Kategorier
Annet

Skråblikk på ELWATS 2018.

Årets  European Leather Workers and Artists Trade Show (heretter bare ELWATS) ble arrangert i Arnhem i Nederland dette år dagene 19-21 Oktober. Arrangementet ble første gang  arrangert i Firminy i Frankrike i 2015 og 2016 til omtrent samme (års)tid. Mens det ikke ble arrangert i 2017 – delvis av uvisse grunner!. Til sammen ble det avholdt 24 workshops på 2018 utgaven av ELWATS med til sammen 14 kurslærere for delt over 4 dager (et kurs ble avlyst) Kursprogrammet startet  onsdag 17 oktober. Datoene 19-21 oktober var den mer offisielle handelsmessens todagers marked. Omtrentlig kunne det vel være et sted mellom 75-100 deltagere på kursene mens antallet besøkende trolig var langt høyere enn på tidligere arrangement all den stund det ble avholdt i et offentlig bibliotek til vanlig åpningstid uten noen form for inngangsgebyr – noe som nok var med på å gi mange et førstegangs inntrykk av hva moderne skinn, lær, kunst, håndverk, handel og kultur er, gjennom et tilfeldig biblioteks besøk. Jeg vil tro det var populært og vekket en hel del nysgjerrighet. Men hvorvidt det kommer til å øke antall kurser eller tallet på deltagere eller handelens proporsjoner er et åpent spørsmål i det blå sammen med om det vil bli arrangert et nytt ELWATS i 2019 eller i 2020. Eller om det i hele tatt vil bli arrangert på nytt?.

                                      *

Etter hva dette blad erfarer, i skrivende stund (oktober 2018), er det ikke inngått noen avtale om nytt arrangement til neste år. Så selv om årets arrangement  kan forklares som en suksess så ser det ikke så lyst ut for europeisk skinn  lær, kunst og håndverk med tanke på større arrangement i framtiden. Pr. i dag er det ingen europeisk organisasjon som kan arrangere et lignende arrangement for denne type skinn, lærkunst og håndverk. Man skulle muligens påminne om at det tok 15 år fra Leather 2000 i Waalwjik til et nytt samlende europeisk arrangement så dagens lys i Firminy 2015. Av dagens kursholdere  begynner flere å bli veteraner, uten at man kan se alt for mye til en gryende fornyelse. Allikevel må en si det gror og vokser omkring så denne type håndverk vil neppe bli borte i Europa selv om ELWATS skulle bli det. Alt i alt hadde arrangøren, det amerikanske tidsskriftet The Leather Crafter and Saddlers Journal med seg 7 kunst/håndverkere/kurslærere fra USA. 6 kom fra Europa og 1 kom fra Japan. Mens det i alt var 17 handlende, de fleste fra USA, eller med europeiske filialer av amerikanske firmaer. Disse handlende sto spredt over flere etasjer. Om det var en god løsning er også et åpent spørsmål. Noen rapporter om handelen er ikke publisert.

                                   *

Et annet spørsmål av interesse er  om “stor politikk” også påvirker et så lite arrangement som ELWATS?. Det var ingen russere å se på årets arrangement. Med store velfylte handlevesker på vei hjem. Og beklagelig må en også kunne si, ingen russere var heller oppført som kursholdere selv om det på sosiale medier har hvert vist grandiose arbeider fra den kanten. Og- det finnes også et engelsk språklig russisk tidsskrift som omhandler denne type lær, skinn, kunst og håndverk arrangementet berører.  Det ene hører jo sammen med det andre og gir gjerne det tredje; besøkende. Det første ELWATS i Firminy viste seg å ha stor verdi som møteplass  – hvor mennesker, egentlig fra hele verden kunne samles omkring en hobby, yrke eller annet hvor material, håndverk, handel og læring var sentralt midt opp i hva som egentlig var en bransjemesse. Og kanskje skulle en minne om at foruten det allerede nevnte Leather 2000 i Holland, så hadde ELWATS  sin forløper i mindre arrangement blant europeiske /amerikanske håndverkere på 1990 tallet. En tid  hvor man gjerne i  Europas utkanter fikk vite om arrangementer et halvt år etter at de var arrangert – men så eksploderte jo data alderen – og i dag har man informasjon om arrangement et halv år før de arrangeres via  det som kalles for “sosiale medier” som ikke kjenner noen grenser og hvor kommunikasjon går verden omrking på mindre enn et tiendels sekund i samtid.  Et spørsmål er jo om det også har gitt som resultat at handelsmesser har fått en sosial del hvor mennesker som kun kjenner hverandre fra sosiale medier kan møtes i persona.  Og  hvor man  se kunst og håndverks gjenstander som tidligere bare var et bilde på en skjerm. Og hva dette kan bety ?. Men selv om man nå kan kommunisere med hele verden i samtid betyr det lite med tanke på at ELWATS arrangementet i skrivende stund er fjernt fra å bli arrangert i Europa  til neste år.

                                       *

Veien fra Firminy i Frankrike til Arnhem i Nederland har vist at det ikke bare er kommunikasjon det handler om for at mennesker skal finne veien – og at det slett ikke er nødvendig, for den sosiale biten at ELWATS arrangeres på samme sted hvert år; Roma, Budapest, Wien, Praha, St. Petersburg, Lisboa, Madrid, Oslo , Stockholm finnes på kartet. Europa er stor nok til at det i årene framover kan skifte fra en by til en annen. Mens det for handelens del nok er mer fordelaktig at det arrangeres på samme sted hvert år til omtrent samme tid. Det er med på å gjøre arrangementet forutsigbart både for kurser, kursinteresserte, de handlende  publikum og ikke minst “sosiale media”. Muligens  må man kunne si at ved å arrangere ELWATS i et bibliotek kom også en  ny gruppe publikum til arrangementet. Noe som igjen kastet lys på den spirituelle siden av ELWATS og da kom klare mangler fram; ikke et eneste foredrag ble avholdt. Man kan ikke dermed gå ut i fra at ingen i verden har noe å si oss om skinn, lær, kunst og håndverk, handel og kultur som ikke kunne være interessant. Eller noe til et helt nytt publikum som oppsto  som følge av at arrangementet var i et bibliotek og som er del av “sosiale media”. Eller man kunne si, til et potensielt nytt publikum som er omkring moderne skinn, lær kunst og håndverks arrangement via sosial media. Det var i alle fall nærmere 10 forfattere/ skribenter av forskjellig skinn, lær, kunst og håndverkslitteratur tilstede – som på mange måter representer en håndverks litteratur du ikke finner i dagens biblioteker,  den er utrolig nok, i det opplyste Europa, en undergrunnslitteratur.  Disse forfatterne representerer også en  stor mulighet til å utvikle en  litteraturplattform angående skinn, lær, kunst og håndverk.  At det ikke skjer noe på dette område er ikke enestående for ELWATS.  Ser man seg omkring i verden , til andre lignende arrangement så er ikke bøker, blader og annen litteratur som tilhører område tema noen steder. Mens det motsatte burde ha hvert tilfelle; det burde pågå en bygging av en litteraturplattform inne i arrangementene som del av det frie åndsliv – som bør ha det høyt nok under taket til at man også kan høre på en times foredrag om nyheter i den årlige Tandy katalogen.  Det kunne jo ha blitt hyggelig.  Det burde ikke knyttes noen himmelstormende krav til et slikt arrangement som det vil ta år å bygge opp. Og forstå funksjon av.  Kanskje like lang tid som det tok til Firminy.  I alle fall, at arrangementet er forutsigbart er noe som gjør det mulig å planlegge litt fra år til år og dermed utvikle all slags ideer den enkelte måtte ha. Noe som igjen kun kan være med på å styrke ELWATS som arrangement. Det motsatte, og mer og mindre improvisere sammen et arrangement fra år til år svekker ELWATS.

Antall visninger: 0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.