Denne artikklen har bakgrunn i en kampanje kalt for *< Leather Naturally Campaing>. Opplysninger om den er å finne på nett; www.Leather Naturally campaing.org Kampanjen som er et storindustri initiativ er ledet av den engelske proffesor Mike Redwood. Den er i utgangspunktet en viktig kampanje i en tid med forandringens vinder blåsende gjenom bransjen.Og spennende forde den er åpen for alle til å tilslutte seg. Også deg og meg. Og slik rommer den kansje flere sider………og mange forskjellige meninger?…..
Leather Naturally Campaing
Det blir litt hvordant man ser det.Situasjon for skinn og lær. Ser man den i lys av en kampanje som kalles <Naturally Leather Campaing> som ble ble startet i 2010 av bekymmrede mennsker i tilknyttning til den globale skinn og lærindustri så burde en hver med inntresse av skinn og lær bli fortløpende bekymmret med. Og særlig de som selger råhud og skinn.Forde kjøperne av lær og skinn begynner å få problemer. Dem som fremstiller varer av disse produkter som forbrukerne kjøper. Og som ikke alltid bryr seg om det står <Naturally Leather” eller <Syntetich Leather> på varedeklarasjon. Dette har ført til reaksjon hos lærindustrien som står som produsenter av så vel lær og skinn som kvalitetsvarer av disse. Og ledene i reaksjon er den britiske proffesor Mike Redwood.Og formen av denne har fått navnet<Leather Naturally Campaing>Og den er et industri initiatv . Bl.a. synes disse at tekstilindustrien og produsenter av petrokjemiske produkter ødelegger for dem med begrepet <Syntetich Leather>.Forde det ikke finnes noe som heter syntetich leather.Og for skinn og lær som materiale i seg selv og detts kjente positive attituder så som holdbarhet, naturlighet,skjønnhet og frodighet. Og opprettholdelsen av imaget av skinn og lær som et materiale av høyrere verdi og kvalitet. Kampanjen angår således alle inntreserte av skinn og lær og er åpen for enhver til å tilslutte seg.Også lærhåndtverkere.Men det er kansje et diskutabelt emne for storindustriens fjerne fettere fra bruddet i den industrielle revlusjon som feiet håndtverket på dør.Hvor inntresangt det er å delta i en industriell kampanje.For US $500 kan man få rett til å bruke kampanjens logo på sine egne nettsider(!). Men uten at denne viser til håndtverkets plass i kampanjen.Selve bevegelsen har ikke i skrivende stund fått noen organisasjon på plass. Men initiativet har ført til noen enkle program mål. De er:
1.Og oplyse det kjøpende publikum, motedesignere og fabrikanter om bruk,skjønnhet,allsidighet og holdbarhet til lær.
2. Og opplyse offentligheten om de feil og mangler som syntetiske materialer laget gjenom petrokjemiske prosesser har. De levner et stort karbonavtrykk i miliøet. Og likt radioaktivt materiale bruker det hundrevis av år på sin biologiske nedbrytning i naturen.
3. Og forsvare lærindustrien mot en forflatende kritikk mot bruk av dyrehud. Og påstaått fare for miliøet på grunn av fehold og garveriindustrien.
Fra Amazonas regnskog til varehushandel i Bogstadveien.
Det er ikke bare fra andre industrier at skinn og lær som materiale har fått konkuranse. Organisasjoner som Greenpeace har brakt fokus på bl.a. det enorme kvegholdet i Syd-Amerika. Noe som igjen har hvert med på å ødelegge regnskog i Amazonas. Og er med på å gi lær/skinn et ufortjent dårlig rykte gjenom dels misvisende informasjon om forholdet mellom kjøttproduksjon og huder og skinn som avfall av denne. Som blir nyttet i tilvirkning av lær. Og ikke kastet.Men også dyreverns aktivisters kritiske synspunkt med rette og urette har hvert med på det.Sensetive og moderne mennesker reagerer på sånt når de velger en vare i butikken.Bevist eller ubevist. Også i Bogstadveiens mange moteforettninger.Uansett hvor det skjer i verden.Selv om t.eks. Greenpeaces kampanjer i Syd-Amerka trolig betyr lite eller ingenting i norden hvor problemene er omtrent omvendt.Det blir stadig ferre gårdsbruk. Og på de som blir tilbake vokser antall dyr innenfor et stadig mindre fehold totalt.Utmark gror igjen. Vilnisset står stadig tettere omkring voksende steder og byer. Med mennesker som på et par genrasjoner har fått landbruk på en viss avstand og det forhold at fehold kommer av behovet for kjøtt. At huder og skinn er avfall av kjøttproduksjon som menneskene har lært seg å konservere og bruke gjenom tusenvis av år. Til skoene,jakken,vesken,knivsliren eller tøfflene som et resultat av landbruk.Selv de som syssler med et håndtverk og materialene skinn/ lær synes i blandt ha et perifere forhold til garveriens plass i eksistensen.
Et bransje fenomen, eller?
Nå er det ikke første gang at fenomenet <syntetisk lær>er emne for omtale i bransjen. Det er mulig å lese om det fks. i norske publikasjoer fra 1930 årene. At syntetisk lær ikke er lær og ikke kunne benevnes som lær. At lær er et unikt materiale. Og ser man kampanjen <Leather Naturally Campaing> i lys av det så kan den også virke som et tilbakevendene bransjefenomen. Som dukker opp med nedgangstider og blir borte med oppgangstider!. Men også er det mulig kampanjen er en del av større historiske strømmninger. Som beveger seg innfor begrep av evlusjon.Ikke hva Greenpeace eller andre organisasjoner måtte mene. Eller hva oppfinnelsen av syntetiske materialer måtte medføre. Man regner gjerne evlusjoner i tusenårene,en si million årene. Og de forandrer den menneskerlige tilværelse. Men det betyr jo ikke, i sekundere betraktninger at skinn/lær og detts kvalitets begreper blir mindre aktuelt. Det har hadd og har sin eksistensberettigelse. Det er undetegnedes oppfattning at det er dette Leather Naturally Campaing vil forsvare og kjempe for.
Nye tider, kledsel,kunst og industri?
Ellers blander det seg mange oppfattninger inn i det tidsbilde hvor Leather Naturally Campaing hører hjemme.Noen peker på at det holder på å skje en evlusjon på området innen garving. At det innen få år vil skje ting som kommer til å skape store forandringer.Et av senariene som skildres er at de store kjøttprodusentene/garveriene kommer til å ta mer kontroll i hud og skinn markede. Noe som kan medføre at mindre/mellom store garverier blir borte.Lær Sko og Skinn mener det igjen vil føre til mindre penger i garveri næringen. Noe som igjen vil gå ut over nyskapning. Men det kan kansje også gi små garverier en mulighet. De som ikke trenger store kvanta huder og skinn slik stor garveriene trenger for å holde en kvantitativ produksjon oppe til storindustriens virksomhet. De små garveriers mulighet ligger i en liten kvalitetsproduksjon som kan markedsføres som en merkevare. Og brukes t.eks. av nisjeprodusenter. Det virker snevert å bare tenke seg at en evlusjon kun skulle omfatte garving som del av et større “beslektet” område. Og at ikke alle deler skulle bli berørt. Det gjelder seg også helt ned i små handtverks verksteder, til hobbyistene. Vi lever i spennende tider. Hva fremtiden vil bringe er uvist. Men bladet Lær,Sko og Skinn støtter <Leather Naturally Campaing>. Ut fra de små garverier og den lille håndtverkers eksistensberettigelse.
Skrevet av; Alf B. Luneborg (Tekst under bearbeidelse)
*Kilde; om Leather Naturally Campaing; www. Leather Naturally Campaing. org